Het is dinsdag avond, ik zit nietsvermoedend editieNL te kijken. Komt er opeens een item langs over dat Disneyland Parijs binnenkort begint met het verkopen van fastpasses voor 90 euro. Hiermee kunnen bezoeker normale wachtrij overslaan en zo vaak de attracties doen die ze willen. Dit nieuws was mij de afgelopen dagen al te oren gekomen. Alleen zou de prijs hiervoor in eerste instantie nog hoger zijn.
Tijdens het item verteld gedragswetenschapper Dirkje van der Ven het volgende: “Het stoort mensen omdat het voelt als verloren tijd”, “Een wachtrij kan zo open tot een uur, terwijl het ritje maar 2 minuten duurt.” Oke ze heeft misschien wel een punt. De bezoekers die in de Efteling ondervraagt worden hebben allemaal wel een x bedrag over om direct in te kunnen stappen. Maar de Efteling moet er niet aan denken om z’n soort systeem te gaan gebruiken. Voor het hele item kijk op de editieNL website
Nu moet ik eerlijk bekennen, dat ik zelf best wel vaak gebruik heb gemaakt van een betaald voordring of fastpass systeem. Qbots of andere alternatieven die de parken bieden. Iets waar ik altijd wel genoten van heb. Vooral de systemen waar je virtueel in de wachtrij staat. Zoals dit wat bij Walibi Holland wordt gebruikt. Een systeem waar ik opzicht wel achter sta. Maar het is niet altijd even interessant om dit te gebruiken. Wanneer het park vrij klein is met maar een aantal grote attracties of het rustig in het park is. Dan is het zeker niet nodig. Maar als ik verder weg reis, en in een park kom waar ik niet vaak geweest ben. Overweeg ik toch meestal wel om een voordring pas te gebruiken. Vooral als het druk in het park is en de kans bestaat dat ik niet alle grote attracties kan doen.
Naast de voordelen voor de mensen die deze passen gebruiken heeft het natuurlijk ook zijn nadeel voor de normale gast. Die alleen de entree prijs kan of wilt betalen. Zij zullen langer moeten wachten voordat zij aan de beurt zijn. Dit is iets wat bij deze systemen goed geregeld moet worden. Want als er te veel van deze passen uit gegeven worden op een dag. Zo niet dan geeft dit voor zowel de normale gast, als de gasten met een voordring pass een probleem. Dit heb ik zelf wel eens mee gemaakt in Six Flags La Ronde in Montreal Canada. Hier waren te veel Qbots die dag uitgegeven. Met als gevolg een gigantische wachtrij voor de normale bezoekers, maar een net zolang rij met mensen met Qbots.
Alleen nu is de vraag of hoe dit zich gaat ontwikkelen in Disneyland Parijs. In veel Amerikaanse parken, waar dit de normaalste zaak van de wereld is tegenwoordig. Valt het meestal wel mee met de impact voor de normale bezoekers. Dit doordat de aantallen goed gereguleerd worden. Maar in Disneyland Parijs is het nog even de vraag. Met de normale fastpasses die elke gast kan gebruiken, is het soms al een gekkenhuis bij de attracties. Wat dit voor impact gaat hebben is alleen nog fantaseren. Maar de kans is groot dat Disneyland Parijs er weer een nieuw goudmijntje bij heeft gecreëerd…
Maar is een betaalde voordring pas belachelijk? Ik vind van niet. Ja het is niet altijd even eerlijk tegen alle andere gasten. Maar het zijn vaak de gasten die net wat meer te besteden hebben. Als gevolg voor het park een win win situatie. Want deze gast zal ipv dat hij in de wachtrij staat, extra geld uit gaan geven aan horeca en andere zaken. Terwijl de gast in de rij, vaak nog zelf zijn eigen eten en drinken mee neemt naar het park. Maar dit is vooral vanuit het park benaderd. En niet vanuit de normale gast, die het misschien nog maar net de entree kan betalen. Maar laten we hopen dat deze systemen over een aantal jaar niet meer nodig zijn, wanneer de wachtrijen verleden tijd zullen zijn en iedereen virtueel aan het wachten is.